Stejnojmennou knížku autorky L.P. Frankelové jsem kdysi ukořistila v Levných knihách. Byl to zřejmě některý z těch dnů čerstvě po státnicích. Jeden z těch, kdy jsem chtěla dělat velkou kariéru - nosit kabelku na předloktí (kdybych na něm tu svoji tříkilovou uzvedla), vysoké podpatky (kdybych na nich uměla chodit), brýle s tlustými obroučkami (kdybych potřebovala dioptrie) a samozřejmě se ráno se po cestě do kanceláře stavit pro předražené laté do kelímku v řetězci, kde vám na kelímek napíšou jméno (jenže to bych musela pít kafe).
L.P Frankelová ve své knize píše:
"Dívky jsou už od raného dětství vedeny k tomu, že jejich spokojenost a úspěch jsou podmíněny určitými stereotypními prvky chování, jako je například zdvořilost, poddajnost, ochota a budování vztahů. Je nám přirozené chovat se jako pečovatelky, fanynky nebo pomocnice, a tak pomáháme naplňovat potřeby těch ostatních. Na úkor těch svých. Když se z tohoto vzorce pokusíme vymanit a začneme se chovat jako dospělé, často se setkáme s komentáři typu: "Co se s Tebou děje?" Tím jsou zpochybněny naše pocity a my se často raději stáhneme, než abychom se ozvaly a způsobily rozruch. Rozhodneme se zůstat raději dívkami, než abychom se staly ženami."
A jaké jsou základní chyby, které my - ženy - děláme na pracovištích? Lze je shrnout do několika základních kategorií:
Práce
Byznys je hra, vy ji můžete hrát a dokonce i vyhrát.
Nejčastější chyby:
- Pracovat příliš tvrdě - Říká se, že ženy musí pracovat dvakrát tvrději, pokud chtějí být z poloviny tak dobré. Jenže nikdy ještě nikoho nepovýšili za to, že je dříč. Příjemné vystupování, strategické uvažování, networking - to jsou faktory, které utvářejí úspěšnou kariéru.
- Dělat práci za ostatní - Určitě už jste si někdy řekla: "Když to neudělám já, neudělá to nikdo jiný." Tím jste si zajistila jen to, že to budete dělat vy, a to hodně, hodně dlouho. Naučte se říkat NE a přestaňte se dobrovolně hlásit o bezvýznamné úkoly. To si radši sedněte na ruku.
- Držet jazyk za zuby - Ženy často raději neříkají nahlas věci, protože se bojí, aby je někdo neobvinil, že jsou příliš ctižádostivé, a pak smutně koukají, jak ostatní tleskají jejich kolegovi. Tak zkuste více riskovat a říkat svůj názor na poradách častěji. Abyste neměla pocit, že působíte příliš agresivně, můžete to zkusit třeba takhle: "Takhle to vidím já, zajímalo by mě, jaký názor na to mají ostatní?"
Role
Váš úspěch závisí na tom, jestli znáte svou roli a umíte ji hrát.
Nejčastější chyby:
- Toužit po oblíbenosti - Oblíbenost je důležitá a v každé z nás je malá holčička, která chce, aby ji ostatní měli rádi. Jenže ta holčička nesmí zastínit dospělou a racionálně uvažující ženu. Rozmluvte si snahu zavděčit se, kdykoliv a komukoliv. Je to nemožné.
- Neklást otázky - Zeptejte se, když něčemu nerozumíte, a věřte svojí intuici - když Vám to připadá nejasné, tak to nejspíš nejasné je. A pokud Vám někdo dává kvůli Vaší otázce najevo, že jste nechápavá, je to jeho problém, ne Váš.
- Sdílet příliš mnoho osobních informací - Dávejte si pozor na to, jaké informace a s kým je sdílíte. Buďte dobrou přítelkyní, ale nikdy si nemyslete, že ostatní jsou Vaši nejlepší kamarádi.
- Uvažování - Změňte to, jakým způsobem o své práci uvažujete, a zkuste se chovat jinak. To, co platilo na začátku Vaší kariéry, nemusí platit teď, stejně jako to, co platilo za dob Vašich rodičů.
- Nechodit na porady - Porady nevynechávejte a berte je jako možnost ukázat nějakou ze svých schopností nebo znalostí (za předpokladu, že to nebude zápis nebo vaření kávy). Sama se taky můžete přihlásit o účast na poradě, kde je šanci potkat vyšší vedení.
- Dávat práci přednost před osobním životem - Nenechte práci, aby ovládla Váš život. Své firmě dlužíte přesně tolik práce, kolik Vám zaplatí, a přesně rozumnou míru přesčasů. Nedlužíte jí svou duši.
- Nechat ostatní, aby plýtvali Vaším časem - Rozlišujte, kdy s Vámi lidé mluvit potřebují, a kdy s Vámi jen mluvit chtějí. Váš čas v pracovní době je jedna z nejdražších věcí, kterou máte, tak se o ni nenechte ochudit. Naučte se říkat NE!
- Usilovat o dokonalost - Vědomě omezte čas, který strávíte nad úkoly. Usilujte o 80% dokonalost. Rozdíl mezi 80 a 100 % většina lidí nepostřehne, ale vy tak získáte více času na jiné, důležitější úkoly. Zbavte se potřeby být považována za dokonalou a spokojte se s tím, že budete vnímána jako lidská bytost. Jste člověk, ne robot.
Propagace
Je důležité přemýšlet o sobě jako o značce, kterou je třeba propagovat. Neodvádějte svou práci tiše a skromně - sejde z očí, sejde z kariéry.
Nejčastější chyby:
- Bagatelizovat svou pracovní pozici - Na otázku: "Co děláte?" neodpovídejte: "Ále, jsem jen ..." Vypadá to, jako byste si své práce nevážila. Trénujte odpověď na tuhle otázku, nelžete, ale dodejte Vaší pozici, co možná nejpozitivnější nádech.
- Používat křestní jméno nebo přezdívku - I když Vám celý život říkali Andy, Peťa, Magdička, na pracovišti se představujte formální variantou svého jména - máte mnohem větší šanci, že Vás budou brát vážně.
- Odmítat úkoly, které Vás zviditelní - Nečekejte, až si Vás všimnou a hlaste se o úkoly, o kterých máte pocit, že Vás posunou.
- Být skromná - Úplně navždy a natrvalo vymažte ze svého slovníku větu "Ale to nic nebylo". Když Vám někdo složí poklonu, jednoduše řekněte "Děkuji." a neznevažujte své úsilí. Veďte si doma složku svých úspěchů, na které jste hrdá, a vracejte se k ní ve chvílích, kdy potřebujete povzbudit.
- Vzdávat se svých nápadů - Žena má nápad. Sdělí ho ostatním. Nápad je ignorován. Muž přijde s nápadem. Muž je pochválen. Kdo za to může? Žena. Proč? Protože si není jistá sama sebou. Nesnažte se propagovat nápady tím, že je šeptáte někomu do ucha. Často je lepší dát svým nápadům psanou formu. Získají tím větší důvěryhodnost.
- Dělat kávu, kopírovat, dělat zápis - "Zápis by měla dělat ______, protože má nejhezčí písmo." "_________, mohla bys nám udělat kávu?" Navrhněte, jestli byste se nemohli o podobné úkoly střídat, a pokud Vám někdo odpoví, že je to přece jedno, kdo to dělá, řekněte, že je to pro Vás důležité. Pokud jste před ostatními požádána, abyste šla něco okopírovat nebo dělala zápis, natrénujte si věcnou odpověď typu:" Dělala jsem to minule, myslím, že dnes to přenechám někomu jinému." Můžete také zavést na firemní porady zvyk, že tuto činnost obstarává nejnovější člen týmu.
- Přijímat předem ztracené úkoly - Nepřijímejte úkoly, jen proto, že máte pocit, že byste měla, nebo že nechcete být nevděčná.
Projev
I ty nejlepší nápady mohou zaniknout, pokud jsou špatně prezentovány. Váš projev je Vaší vizitkou, proto ho nepodceňujte, ať se na Vás kolegové mohou dívat na schopnou a erudovanou odbornici.
Nejčastější chyby:
- Zaobalovat oznámení jako otázky, vysvětlovat - Začněte věci oznamovat, kdykoliv se přistihnete, že svůj názor obhajujete, zastavte se.
- Omlouvat se - Neomlouvejte se zbytečně. Omezte své omluvy pouze na zásadní přešlapy, kterých určitě tolik není.
- Mluvit tiše - Pokud mluvíte před skupinou lidí, představte si, že nejdál má problém se sluchem a mluvte tak hlasitě, aby Vás slyšel. Můžete zkusit poprosit i rodinu, aby si Vás poslechla, nebo se nahrát na video.
Vzhled
Výzkumy ukazují, že 55 % naší důvěryhodnosti se odvíjí od toho, jak vypadáte, a pouze 7 % na tom, co říkáte. Pokud na to nevypadáte, tak Vás za schopnou a kvalifikovanou považovat nebudou, bez ohledu na to, jak šikovná doopravdy jste. Naštěstí je to ale také zároveň jedna z věcí, která lze velmi snadno změnit.
Nejčastější chyby:
- Zabírat příliš málo místa - Na prezentacích využívejte plně prostor, který máte k dispozici, a na poradách si nesedejte do kouta a nekrčte se záměrně někde v rohu.
- Nepřiměřeně se líčit, mít špatný účes, nevhodně se oblékat, nosit příliš mnoho doplňků - Nechte si poradit od kamarádky nebo v kosmetickém salonu. Váš zevnějšek by měl být adekvátní Vaší pozici.
- Sedět si na noze - Jev pozorovaný pouze u žen. Možná je to roztomilé, ale rozhodně ne profesionální.
- Upravovat se na veřejnosti - Sice zdůrazňuje ženskost, ale snižuje důvěryhodnost. Pokud nemůžete odolat, odejděte na přiměřenou dobu na toaletu.
Žádné komentáře:
Okomentovat